thomas front tl TOP 7

 

AFSTRESSNING

Herunder ser du de væsentligste områder der har indflydelse på genoprettelse af kroppens hormonelle balance i forbindelse med stress.

MOTION:
Her og nu stress er kroppens beredskab på en kamp-flugt handling, men hvis hormonerne ikke brændes af i en fysiske handling, ophobes de og på sigt bliver de skadelige for kroppen funktioner. Derfor er det vigtig at disse hormoner brændes af ved fysik aktivitet. Samtidig er vigtigt at det er moderat aktivitet. Hvis du presser kroppen for hårdt, stresser du systemet yderligere. Man siger at under aktiviteten må du ikke blive mere forpustet end at du kan føre en samtale.

MENTAL AFSPÆNDING:
Her benyttes audio-guides, mental dybdeafspænding, vejrtrækningsøvelser og mindfulnessøvelser.

SØVN
Søvn er vigtig for rigtig mange af kroppens funktioner og ofte rammes stressede også af problemer med søvnen. I så fald er det vigtigt at få redskaber til at komme tilbage til en god nattesøvn.

KOST
Hvis kroppen er kommet i en tilstand af kronisk stress, er det en god idé at støtte kroppen til at komme tilbage på sporet ved at spise sundt og varieret.

ELIMINERING AF DET DER STRESSER.
En stor del af afstressningen ligger i at opdage og mindske antallet af ydre og indre stimuli der udløser hormonerne - altså både faktuelle ydre påvirkninger, men også tanker og forestillinger der ofte ubevidst lader dig tro at du er truet på din eksisten. Hvis dit system tror du er truet på din eksistens udløses overlevelseshormonerne / stresshormonerne, som kan mærkes ved f.eks. hjertebanken, klamme hænder, rystelser, sitren i kroppen m.f.

Det kan være svært at overskue hvor det starter når det hele begynder at falde fra hinanden, men en stressdagbog, hvor hver episode der udløser her-og-nu stresssymptomerne noteres, giver den nødvendige klarhed.